Endringsagent for effektive arbeidsdager

Jobben min

Roar Fosse er en av de unge ildsjelene i Skanska som kom inn via en sommerjobb. Men det var 20 minutter i et møterom som sikret ham oppgavene han virkelig brenner for.

Roar Fosse fra Stavanger kom til Skanska rett fra ingeniørstudiene ved NTNU – og kom kjapt inn på et felt som han forlengst hadde fått et lidenskapelig forhold til.

Stikkordet er effektiv samhandling.

– Her i Skanska er jeg rådgiver for prosessene rundt trimmet bygging, ofte kalt LEAN. Kort sagt handler det om en kontinuerlig forbedringsprosess for å avdekke og rydde bort sløsing og dødtid, og beholde det som er verdiskapende, forteller den entusiastiske 28-åringen fra Stavanger.

Brenner for nytenking

Han sitter i en myk stol i samhandlingsområdet i Skanskas nye hovedkvarter i Oslo. Det er bare to år siden han begynte i selskapet, og han er allerede i full sving som endringsagent.

– Jeg er heldig som får bidra til å utvikle samhandlingsteknologi som får på plass nye, digitale løsninger og mer effektive, oversiktlige byggeprosesser. Vi har tatt dette inn i en spennende retning som i bransjen ofte kalles Virtual Design and Construction (VDC). Det er et litt avansert begrep på noe som egentlig er ganske enkelt: Det handler det om å kombinere tankesett og samhandlingsteknikker fra LEAN med moderne teknologi som muliggjøres gjennom BIM. Så det skjer mye spennende her nå!

Ta deg en kaffe med Roar, og han kan snakke lenge og varmt om temaet han har spesialisert seg i helt siden studietiden. Men like viktig for entusiasmen er kollegafellesskapet i Skanska.

– Skanska gjør kort sagt en kjempejobb for å være en arbeidsplass som absolutt innfrir mine kriterier, konstaterer sivilingeniøren.

Sosialt og faglig sterkt

– Her jobber jeg med folk som brenner for det de gjør, og som elsker å legge ned en innsats for å nå felles mål. Det er en kultur her for å være sosiale og ha det bra sammen, med både skiturer og fotball- og yogagrupper. I tillegg virker det som om det er en del av lederutdannelsen i Skanska å minne sine ansatte om å ha det bra sammen i hverdagen. Når slike kvaliteter kommer sammen med faglig engasjement, er det en verdi som ikke kan måles i penger.

Roar har primær fungert som en endringsagent som utfordrer organisasjonen på måten Skanska jobber med samhandling og planlegging på – og gir råd til prosjektene for å finne ut hvordan de skal bli bedre sammen.

På lag med de ivrigste

– Min strategi er å jobbe med de som er med – og ikke mot de som måtte være mot det du vil få til. Det er en strategi som funker. Jeg har valgt å jobbe sammen med prosjekter og kolleger som har lyst å utfordre egne arbeidsmetodikker og se hvor mye vi kan forbedre oss ved å utfordre dagens praksis. Når resultatene kommer, ser vi at stadig flere velger å hive seg på.

– Det forutsetter jo at du har nok folk som er gira til å begynne med?

– Det er ikke noe problem her på i Skanska! Jeg føler meg privilegert som får jobbe så tett på mange byggeprosjekter i Oslo og et stort antall fantastisk trivelige kolleger. Ingenting av det jeg jobber med hadde hatt noen verdi uten personene jeg samarbeider med på byggeprosjektene våre.

Digitalisert samhandling, trimmet bygging og VDC er hete temaer i norsk byggebransje nå. Slik var det ikke da Roar oppdaget fenomenene under et studieopphold på den amerikanske vestkysten.

– I San Diego så jeg en helt annen kultur, der mange aktører samarbeidet tett både om kontrakter og verktøy og organisering av byggeprosjektene. Konsepter som BIM, LEAN, IPD, VDC og alle disse andre trebokstavsforkortelsene har kommet langt på vestkysten der borte. Der falt jeg veldig for LEAN-tankesettet, og det endte med at jeg skrev masteroppgaven min om LEAN på byggeplass for Skanska det siste året på utdanningen.

Møtte gode ambassadører

– Hvordan fikk du til avtalen om å skrive master for Skanska?

– Det begynte med en sommerjobb! En venninne anbefalte Skanska på det varmeste, og hadde helt rett da hun hevdet at de tok godt i mot nye folk. Jeg hadde en sommer på boligprosjektet Tastarustå i Stavanger, og møtte noen glimrende Skanska-ambassadører der, forteller Roar.

– På det tidspunktet kunne jeg forferdelig mye om matte, og forferdelig lite om byggeri. Men jeg ble inkludert i lunsjpraten, vist rundt og introdusert for kollegene, fikk varierte utfordringer og følte at de virkelig tok vare på en fersking som meg. Etter den sommeren ga jeg Skanska 10 av 10 mulige poeng på evalueringen. Jeg ser fremdeles den samme holdningen rundt meg. For meg betyr dette kollegafellesskapet med engasjerte folk mer enn noe.

Løfter fram masterstudentene

Etter sommerjobben var det Roars rådgiver for masteroppgaven på NTNU som koblet ham med Skanskas leder for LEAN-initiativet. Dermed fikk Roar gjennomført et forsøk på forbedring av arbeidsoperasjonene på en av Skanskas byggeplasser.

– Jeg gjorde et fire ukers studie av et tømrerlag som jobber på akkord. Jeg analyserte måten de arbeidet på, og testet nye måter å gjøre ting på. Dette gjorde at de bygget 47% raskere, med 20% reduksjon i timeverk. Det var et sterkt resultat som selvsagt kan ha blitt påvirket av tilfeldigheter, men det viste potensialet som ligger i systematisk analyse av tidstyver!

Etter studiet fikk Roar jobb i Skanskas BIM-avdeling, som utvikler digitale 3D-modeller for bedre samhandling og informasjonsflyt.

– Jeg ble bedt om å presentere masteroppgaven min for ledelsen da jeg begynte i Skanska. I møterommet var også en regiondirektør som var spesielt interessert i temaet jeg hadde skrevet om, og det var han som etterpå engasjerte meg i rollen jeg har i dag.

Nå har Roar selv engasjert seg for å løfte fram dyktige studenter internt i Skanska.

– Jeg er master-rådgiver på NTNU nå, og håper å bidra i kontakten mellom bedrift og masterstudenter som jobber for Skanska med LEAN og BIM og VDC. Blant annet håper jeg å kunne bistå i at de skal komme hit og få presentere hva de gjør og hvem de er på samme måte jeg gjorde.