Manhattans nye landemerke Oculus

Prosjekter

Den 11. september 2001 mistet Skanskas Gary Thomson to gode venner i angrepene på World Trade Center i New York. De siste ti årene har han arbeidet for å bygge opp igjen det terroristene ødela.

bilde intervjuobjekt -gary thomson

Som Skanskas prosjektdirektør for det nyåpnede transportknutepunktet World Trade Center Transportation Hub, har han ledet byggingen av de enorme, hvite stålvingene til signalbygget Oculus – som utgjør den synlige, spektakulære fasaden på gateplan.

Går du inn i Oculus, trer du ned i det underjordiske gangnettverket som kobler sammen 11 ulike t-banelinjer, jernbanesystemet PATH, fergeterminalen Battery Park City, samt World Trade Center Memorial Site og de fire nye skyskraperne som skal reise seg på den unike tomta.

Stasjonsområdet med tilhørende gangtuneller er New Yorks mest omfattende i sitt slag, og symbolbygget over inngangen er forlengst blitt et ikonisk landemerke. Det er arkitekten Santiago Calatrava som har tegnet Oculus – en hvit konstruksjon som symboliserer en fugl som løfter vingene, som en fugl Fønix på vei opp av asken.

Bild Oculus interiör 2

Under den enorme takhvelvingen av 11 500 tonn stål, skal 250 000 mennesker hver dag krysse det hvite marmorgulvet. De kan gjøre mer enn å reise. De kan besøke restauranter, butikker og kultursenteret som åpner høsten 2016 – og som vil gjøre dette knutepunktet til mye mer enn bare en togstasjon. Ser de besøkende opp mot «ryggraden» mellom vingene på Oculus, ser de et sammenhengende glasstak, som vil åpne seg hver 11. september.

For Gary Thomson og Skanska har dette oppdraget først og fremst vært et enormt løft, et sjakkspill av en byggeprosess midt i en hektisk verdensmetropol – på en tomt innhyllet i både landesorg og symbolikk. Plasseringen stilte spesielle krav til Skanskas team på 70 ingeniører og arkitekter og 800 håndverkere. Stålkonstruksjonene kom med båt fra Italia til Brooklyn, og ble fraktet på spesialiserte lastebiler gjennom gatene nattestid. For å løfte dem på plass, brukte Skanska de to største kranene som noen gang har vært tatt i bruk i New York. Og midtveis i arbeidet kom orkanen Sandy og fylte både byggetomta og tunnellene med ødeleggende oversvømmelser. Samtidig skulle hele byggearbeidet skje uten å hindre den eksisterende kollektivtrafikken til den midlertidige stasjonen like ved.

Men for Gary Thomson ble den en fremmed kvinnes tårer som nylig viste ham hva han og kollegene har vært med på her. Under åpningen av minnestedet på tomta, forsto hun at han hadde vært med å bygge knutepunktet som binder det hele sammen. Hun lente seg mot ham og gråt på skulderen hans, i sorg over sønnen som døde på Ground Zero den skjebnesvangre dagen.

– Og så takket hun oss for at vi hadde bygget et sted hvor hun endelig kunne komme for å minnes sønnen, etter å ha levd med et tomrom i mange år. Da innså jeg at dette prosjektet er noe mye mer enn arkitektonisk mesterverk og avansert ingeniørkunst.